Restauratie Kasteel Nederhorst begonnen

Na een lange voorbereidingstijd is fase 1, de restauratie van het eeuwenoude kasteel Nederhorst, nu eindelijk van start gegaan. Vanwege de veiligheid zijn er echter beperkingen met betrekking tot de openbare toegankelijkheid van het landgoed. Maar op sommige momenten is het, op uitnodiging, mogelijk om de voortgang van de restauratie te bekijken. Zo staat er het volgende op het programma:

Nationale Archeologie dag op het kasteel: vrijdag 14 juni 2024 – tussen 11 en 16 uur

De restauratie was nog maar net begonnen of er werd al iets bijzonders ontdekt. Onder de vloer in het zand zijn resten van een fundering gevonden. Wat het was, uit welke tijd het stamt en wat er verder omheen gevonden is (een duit, pijpenkopjes, tinnen speelgoed-paardje en scherven) wordt nu onderzocht. Die vrijdag tonen Stadsherstel en AWN Naerdincklant: vereniging van vrijwilligers in de archeologie, de vondsten en laten zien hoe het zeven van de grond in zijn werk gaat. Voor wat betreft het zandzeven kan Naerdincklant nog wel wat hulp gebruiken. Interesse: neem dan Contact op met Gert-Wim van de Meent: email: gwa.vdmeent@gmail.com.