• Nieuws

Persbericht jaarvergadering (bestuursleden gezocht)

22 februari 2019 - Jaarvergadering met Lezing: ‘BOERenERFGOED’

Voor vrijdagavond  22 februari 2019 staat de jaarvergadering van de Historische Kring Nederhorst den Berg op het programma. De vergadering wordt gehouden in de Bergplaats en begint om 20.00 uur, met de traditionele punten, zoals de jaarverslagen, het verslag van de kascommissie, de rekening/begroting, bestuursverkiezing, stand van zaken werkgroepen, de plannen voor 2019 en de rondvraag.  Voor wat de bestuursverkiezing betreft is het volgende van belang. Het bestuur is nog steeds op zoek naar kandidaten voor de functies van voorzitter en secretaris. Interesse om je in te zetten voor het behoud van de plaatselijke historie en hoe dit is te waarborgen voor de toekomst? Schroom niet en meld je aan! Dat kan tot voor de opening van de vergadering bij Ton Kuijs 0294-253443 of Ans Baar 06-13854825.

De Nieuwsbrief met informatie voor de vergadering, wordt voorafgaand aan de vergadering in de Bergplaats uitgereikt en is vanaf eind februari a.s. te lezen op de site: www.historischekring.nl

Boer en Erfgoed

Na het officiële deel en een korte pauze is om ca. 20.30 uur het woord aan Marina Laméris voor haar lezing over BoerenErfgoed. Tijdens de lezing vertelt Marina wat de betekenis en de waarde is van het boerenerfgoed. Wat is er zo bijzonder aan de boerenerven? De langhuisboerderij, het boenhok, het zomerhuis, de knotbomen. Allerlei aspecten van de historie van het erf en het boerenbedrijf komen aan bod, alsmede de toekomstmogelijkheden van de boerderij, het beleid, en het belang van het behoud van ‘rommelerven’ en bijgebouwen, zoals hooibergen.
Marina Laméris is architectuurhistorica. Ze doet onderzoek en geeft advies over het behoud van cultureel erfgoed. Ook deed ze boerderijenonderzoek in onder meer Breukelen, Woerden, Harmelen, Kamerik en Eemnes en is uitgever van het boek ‘BOERenERFGOED,
Graag tot ziens op 22 februari a.s. in de Bergplaats, Kerkstraat 7. De toegang is gratis